Wiadomości

  • 30 lipca 2020
  • wyświetleń: 1875

Pełnomocnictwa w postępowaniu podatkowym

Materiał partnera:

Zasady działania w postępowaniach podatkowych, zostały określone w przepisach. Jedną z podstawowych ustaw, jest Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 roku (Dz.U.2019.900 tj. z dnia 2019.05.14) Ordynacja podatkowa, zwana dalej "Ordynacja podatkowa". Jeden z jej rozdziałów (rozdział 3a) traktuje o możliwości działania przez pełnomocników. Jakie rodzaje pełnomocnictw funkcjonują? Jak udziela się pełnomocnictwa? Czy pełnomocnikiem może być tylko adwokat, radca prawny, prawnik? Dlaczego warto poznać druk PPS-1?

Rodzaje pełnomocnictw i ich udzielanie



Ordynacja podatkowa przewiduje trzy podstawowe rodzaje pełnomocnictw:
  • ogólne
  • szczególne
  • do doręczeń.

Pełnomocnictwo z założenia można złożyć w formie pisemnej, elektronicznej lub ustnie do protokołu. W przypadku dokumentu elektronicznego, powinien zostać opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym. Pełnomocnikiem może zostać wybrana osoba fizyczna, mająca pełną zdolność do czynności prawnych (pełnoletnia). W kwestiach mniejszej wagi, organy podatkowe mogą uznać małżonka strony jako pełnomocnika, bez żądania pełnomocnictwa.

Rodzaje pełnomocnictw i ich charakterystyka



Pełnomocnictwo ogólne jest pełnomocnictwem o najszerszym spektrum działania. Upoważnia pełnomocnika we wszystkich sprawach podatkowych oraz innych, odpowiednio należących do właściwości organów podatkowych. W przypadku wyznaczonego przez Sąd kuratora (na wniosek organu podatkowego), za pełnomocnika ogólnego strony uznaje się odpowiednio kuratora. Pełnomocnictwo ogólne zgłasza mocodawca w formie dokumentu elektronicznego na odpowiednim wzorze. W przypadku problemów technicznych i tym podobnych, pełnomocnictwo ogólne składa się w formie pisemnej według wzoru. Szef Krajowej Administracji Skarbowej umieszcza informacje o udzieleniu pełnomocnictwa, o jego zmianie, o jego odwoływaniu lub wypowiedzeniu, w odpowiednim rejestrze - Centralnym Rejestrze Pełnomocnictw Ogólnych.

Pełnomocnictwo szczególne upoważnia pełnomocnika do działania we wskazanej sprawie, należącej do właściwości działania organu podatkowego. Jednym ze sposobów jego udzielenia, może być wypełnienie specjalnego druku - pełnomocnictwo szczególne, oznaczonego numeracją PPS-1 Pełnomocnictwo szczególne.

Pełnomocnictwo do doręczeń jest stosowane do doręczeń pism stronie, w formie tradycyjnej. Stosuje się do niego przepisy dotyczące pełnomocnictwa szczególnego. Warto jednak wiedzieć, że w niektórych sytuacjach podmioty mają obowiązek udzielenia takiego pełnomocnictwa. Gdy strona zmienia adres zamieszkania na adres poza państwa członkowskie Unii Europejskiej, nie ma miejsca zamieszkania lub zwykłego pobytu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej. Tych obowiązków nie stosuje się, jeżeli doręczenia mają być prowadzone za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Dlaczego warto pracować na PPS-1?



Jak widać z powyższego streszczenia, wypełnienie druku księgowego takiego jak PPS-1, nie jest jedynym sposobem udzielenia pełnomocnictwa. Należy jednak pamiętać, że pełnomocnictwo nie może zostać przygotowane dowolnie. Ustawodawca w przepisach wylicza szereg obowiązków co ma wskazywać pełnomocnictwo, jaką powinno mieć formę oraz sposób udzielenia. Odpowiedni druk zawiera te wszystkie pozycje - udzielająca pełnomocnictwa strona nie musi więc żmudnie weryfikować przepisów, wystarczy, że odpowiednio wypełni wzór i go podpisze.